ارتش سرخ دات کام

اخبار روزانه

دور باطل برای پرسپولیس ...

نویسنده : ارتش سرخ

-

نظرات : 0 اظهار نظر

-

3 سال پیش

دور باطل برای پرسپولیس در پرونده شجاع!

ارتش سرخ دات کام :
دور باطل برای پرسپولیس در پرونده شجاع!
دور باطل و چرخه فرسایشی پرونده شجاع خلیل زاده، همچنان برای باشگاه پرسپولیس وجود دارد. در این ماجرا شائبه ها و سوال های جدی درباره احتمال تاثیر بعضی روابط وجود دارد. این شائبه ها از آن رو جدی است که تا کنون بر اساس اقدامات باشگاه، همه چیز به زیان پرسپولیس و به سود خلیل زاده، دلال ها و ایجنت ها دخیل در ماجرا و ذی نفع های ماجرا پیش رفته است و این روند به نظر ادامه دارد.
پرسپولیس تا به این جا یکی از بازیکنان طراز اول خود را از دست داده است. از پیامدهای آن می توان از دست دادن عنوان قهرمانی آسیا و نزدیک به 4 میلیون دلار پاداش قهرمانی و حضور در جام باشگاه های جهان را هم از دست داده است و از شرط 400 هزار دلاری برای فسخ قرارداد هم چیزی دست پرسپولیس را نگرفته است.
زمان زیادی از این ماجرا می گذرد و هنوز هیچ پرونده ای به جریان نیفتاده است. تازه کمیته استیناف فدراسیون فوتبال رای داده که کمیته تعیین وضعیت باید به این پرونده رسیدگی کند. مساله ای که بهانه نگارش این مطلب شد.

*استیناف رد کرد: صلاحیت دارید

نکته جالب این است که باشگاه پرسپولیس به قدری صبر کرد که شجاع خلیل زاده رفت و آن گاه اقدامات خود را شروع کرد. همین حالا اگر احسان حسینی بخواهد از پرسپولیس برود، این طور همه چیز برای او مهیا نخواهد بود که برای رفتن خلیل زاده مهیا شد.
شجاع خلیل زاده بعد از سرآمدن مهلت نامه ای که برای فسخ یک طرفه قرارداد به فدراسیون فوتبال داده بود. برای عقد قرارداد با قطری ها رفت. جالب این که آن درخواست نه فقط از نظر ماهوی که از جهت شکلی هم ایراد داشت و می شد به آن ایراد وارد کرد نا نامه بلا اثر شود ولی این اتفاق نیفتاد. باشگاه نخواست یا تیم حقوقی متوجه این امر نبود، نمی دانیم. باشگاه پرسپولیس نهایت امر به عنوان اقدام حقوقی، به این اکتفا می کند که پاسخ کمیته تعیین وضعیت را بدهد و استدلال هایی را در رد ادعای مطرح شده از سوی شجاع خلیل زاده مطرح کند. این پیگیری آرام و با طمأنینه در حالی اتفاق افتاد که هواداران و سرمربی تیم، اسپند روی آتش بودند و شجاع هم در حال بوسه زدن به لوگوی باشگاه جدید خود بود!
هواداران و رسانه ها مرتب در حال پیگیری بودند ولی در باشگاه و فدراسیون خبری نبود. پرسپولیس که خیلی خونسرد نشسته بود تا به پرونده رسیدگی شود و کمیته تعیین وضعیت هم که رسیدگی نمی کرد. بیشتر کارشناسان بر این امر تاکید داشتند و هنوز دارند که این رای با توجه به آثار بین المللی نمی تواند در مرجع داخلی رسیدگی شود. در نهایت کمیته تعیین وضعیت بعد از روزهای زیادی که از دست رفت، اعلام کرد که با توجه به آثار بین المللی پرونده، صلاحیت رسیدگی ندارد. گمان می رفت کعه باشگاه بلافاصله اقدامات بین المللی را آغاز کند. حتی در این باره اظهاراتی مطرح شد ولی اتفاقی که افتاد اعتراض به کمیته استیناف بود. باز هم صرف زمان و حالا کمیته استیناف می گوید کمیته تعیین وضعیت اشتباه می کند و صلاحیت رسیدگی دارد و ایتن دیگر از نوادر اتفاق ها در فوتبال است.

*دور باطل برای پرسپولیس
البته توجه داشته باشد که کمیته استیناف می گوید؛ کمیته تعیین وضعیت فدراسیون می تواند رسیدگی کند و صحبت درباره ابزار اجرای حکم نیست. در حالی که کمیته مذکور تاکید کرده بود رایی که ان ها صاد کنند. ضمانت و ابزار اجرا ندارد. با وجود این پرسپولیس دوباره به این کمیته مراجعه خواهد کرد و کمیته تعیین وضعیت هم باید رای را صادر کند که تازه معلوم نیست بر تبرئه خلیل زاده تاکید داشته باشد یا محکومیت وی.
رای به سود پرسپولیس هم باشد هیچ تحلیلی درباره امکان اجرای ان وجود ندارد. حتی اگر شجاع محکوم به پرداخت 400 هزار دلار شود، امکان وصول آن نیست. پرسپولیس حتی برای این مورد ناچار از طرح شکایت در فیفا خواهد شد. در این صورت شاید آن طور که امیر ساعد وکیل در ذهن دارد، حکم صادره از مرجع داخلی، یک سند خواهد بود ولی فیفا آن را لحاظ نمی کند مگر به عنوان نظر کارشناسی که برای آن نیز نیازی به انجام چنین پروسه طولانی و زمان بری نبود.
در واقع به این دلایل است که کارشناسان حقوقی به ویژه ان ها که با پرونده های بین المللی بسیاری سر و کار داشته اند به اتفاق، روند کنونی را یک دور باطل برای پرسپولیس می دانند.
در این ارتباط به ماده 22 مقررات تعیین وضعییت و نقل و انتقالات فیفا (RSTP) استناد می شود که به صورت خلاصه اگر بیان کنیم، تاکید دارد که تمامی پرونده های دارای اثر بین المللی باید در فیفا مطرح و رسیدگی شود. رسول باختر از کارشناسان حقوقی با تایید این مطلب همچنین تاکید دارد که قضات فیفا در فوریه سال 2020 تاکید کردند؛ در صورت صدور ITC اگر دعوا بین دو طرف با یک ملیت هم باشد که آثار بین المللی داشته باشد، مرجع رسیدگی به آن فیفا خواهد بود.
مساله این است که هیچ رای بدون اثر بین المللی در این پونده وجود ندارد. اگر شجاع محکوم به پرداخت حق ترانسفر 400 هزار دلاری مندرج در قرارداد شود و آن را نپردازد، باید محروم شود که روی باشگاه او تاثیر می گذارد. اگر بحث اغوای بازیکن و غرامت مطرح شود که آن هم تضامنی، به تعهد قطری ها بدل می گردد.

*خلیل زاده می تواند به رسمیت نشناسد
در این ارتباط مسایل حقوقی دیگری هم مطرح می شود. مثلا این که اگر شجاع خلیل زاده در جریان این رسیدگی، به درخواست کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال ایران، وقعی نگذارد، رای آن را بیش از پیش بی اعتبار می کند. در واقع بعضی کارشناسان حقوقی اعتقاد دارند، طرح دفاعیه از سوی شجاع و وکلای او می تواند اشتباه حقوقی باشد. در این ارتباط به نظر
از سوی دیگر قبل از این از جانب امیر ساعد وکیل که مشاور حقوقی باشگاه است، مطرح شده بود که پرسپولیس با این رای در جریان طرح شکایت در فیفا، برگ برنده در اثبات حقانیت خود خواهد داشت ولی در این باره یک اصل بین المللی در عرصه حقوقی وجود دارد. این که یک پرونده نمی تواند از دو دادگاه حکم بگیرد و سیستم قضایی فوتبال متاثر از نظام حقوقی پیشرفته کشور سوییس است. کرشناسان بر این باور هستند که چنین رایی، اگر با تفاسیری حق شکایت پرسپولیس در مراجع بین المللی را از بین نبرد، حداکثر، اثر یک استعلام را دارد که برای آن صرف این میزان زمان و انرژی منطقی نیست.

*ذی نفع ها در پرونده شجاع خلیل زاده
و اما در چنین شرایطی، سوالی ذهن ما را به شدت به خود مشغول می کند. کارآگاهان پلیس وقتی قصد کشف رازی را دارند از خود می پرسند چه کسانی از آن مساله سود برده یا می برند؟
در ماجرای رفتن شجاع خلیل زاده، نفع و ضرر از چند منظر مورد توجه است. در فوتبال امروز بدون یک ساختار دفاعی محکم، شانسی برای قهرمانی نیست. با جدایی شجاع این ساختار لطمه زیادی خورد. ذی نفع ها از یک سو رقبای پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی هستند که این اتفاق به سود ان ها تمام شد. در این ماجرا می بینیم که تعلل باشگاه و بعضی خوش بینی ها و ساده انگاری ها، نقش اساسی داشته است. یحیی گل محمدی به روشنی اعضایی از هیات مدیره را که دیگر جدا شدند به عمد در این کار متهم کرده بود. ذینفع دیگر در صورت اخلال در مسیر قهرمانی پرسپولیس، دولت و مجلس و نهادهایی بودند که تحت فشار زیاد هواداران بعضی تیم ها و شانتاژ آن ها قرار داشتند. تذکر می دهیم که ذینفع بودن به منزله مداخله داشتن نیست.
در این ماجرا بحث پول زیادی هم در میان است. کوچک ترین رقم آن 400 هزار دلار حق ترانسفر برای باشگاه است. تا به این جا عملکرد به شکلی بوده که او برود و این پول را ندهد. طبعا باید برای این مورد هم دنبال ذینفع های احتمالی در باشگاه و حتی خود وزارت گشت وم مطمئن شد که پای چنین مسایلی در کار نیست.


لینک کوتاه : https://arteshesorkh.com/p/138258
نظرت رو بنویس
از حروف انگلیسی استفاده نکن
در حال حاضر فقط کاربرانی که در سایت ثبت نام کرده باشند میتوانند نظر ثبت کنند.
جهت ثبت نام میتوانید اینجا کلیک نمایید.
اولین نفری باشید که نظرش را ثبت می کند.
بازی های پرسپولیس

4(5)-4(6)

آلومینیوم

پرسپولیس

جمعه, 7 اردیبهشت
ساعت 18:15

ورزشگاه : امام خمینی اراک

داور : امیر عرب‌براقی

نظرسنجی

پرسپولیس مقابل آلومینیوم به چه نتیجه‌ای دست پیدا خواهد کرد؟

گلزنان برتر پرسپولیس
نام بازیکن تعداد گل
1 شهاب زاهدی 6
2 گئورگی گولسیانی 5
3 محمدحسین کنعانی‌زادگان 5
4 عیسی آل‌کثیر 4
5 مهدی ترابی 2
6 اوستون ارونوف 2
7 علی نعمتی 1
8 سعید صادقی 1
9 مرتضی پورعلی‌گنجی 1
10 یاسین سلمانی 1
11 محمد عمری 1
12 امید عالیشاه 1
13 نبیل باهویی 1
14 دانیال اسماعیلی‌فر 1
نام بازیکن تعداد گل
1 عیسی آل‌کثیر 3
2 مهدی ترابی 1
3 دانیال اسماعیلی‌فر 1
4 اوستون ارونوف 1
نام بازیکن تعداد گل
1 سعید صادقی 2
2 امید عالیشاه 1
برنامه بازی ها

هفته 25 لیگ برتر

سه‌شنبه, 11 اردیبهشت

شمس آذر - پیکان 18:20

چهارشنبه, 12 اردیبهشت

هوادار - صنعت نفت 17:00
تراکتور - استقلال 17:00
مس رفسنجان - گل گهر 17:45
ذوب آهن - نساجی 18:00
استقلال خوزستان - ملوان 18:15
آلومینیوم - فولاد 18:15
پرسپولیس - سپاهان 19:30

یک هشتم جام حذفی

جمعه, 07 اردیبهشت

آلومینیوم 4(6) - 4(5) پرسپولیس 18:15

هفته 6 لیگ قهرمانان آسیا

سه‌شنبه, 14 آذر

پرسپولیس 1 - 2 الدحیل قطر 19:30
استقلال تاجیکستان 1 - 1 النصر عربستان 21:00
جدول مسابقات
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 استقلال 24 20 53
2 پرسپولیس 24 20 52
3 سپاهان 24 21 45
4 تراکتور 24 12 42
5 ملوان 24 9 38
6 گل گهر 24 7 34
7 ذوب آهن 24 1 33
8 شمس آذر 24 3 31
9 مس رفسنجان 24 -3 30
10 آلومینیوم 24 -8 29
11 هوادار 24 -7 25
12 پیکان 24 -8 25
13 فولاد 24 -19 21
14 استقلال خوزستان 24 -10 20
15 نساجی 24 -17 19
16 صنعت نفت 24 -21 16
رده نام تیم بازی تفاضل امتیاز
1 النصر عربستان 6 6 14
2 پرسپولیس 6 0 8
3 الدحیل قطر 6 0 7
4 استقلال تاجیکستان 6 -6 3

ارتش سرخ

Perspolis

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

هواداران پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

باشگاه پرسپولیس

فوتبال

فوتبال